مهندسی صنایع پیام نور گرگان

مهندسی صنایع پیام نور گرگان

Industrial Engineer Payamenoor Gorgan
مهندسی صنایع پیام نور گرگان

مهندسی صنایع پیام نور گرگان

Industrial Engineer Payamenoor Gorgan

اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور درباره اعلام نتایج اولیه آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی (دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته) سال 1395


به نام خدا


ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما داوطلبان عزیز در ماه مبارک رمضان، بدین وسیله به اطلاع کلیه شرکت کنندگان در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی (دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته) سال 1395 می‌رساند، نتایج اولیه آزمون مذکور در روز سه‌شنبه مورخ 95/3/25 منتشر می‌گردد. لذا داوطلبان می‌توانند برای اطلاع از وضعیت علمی و رویت کارنامه نتیجه اولیه خود در تاریخ مذکور به سایت اینترنتی این سازمان به نشانی www.sanjesh.org مراجعه نمایند. ضمناً داوطلبانی که مطابق مندرجات کارنامه مجاز به انتخاب رشته می باشند لازم است از تاریخ 95/3/30 الی 95/4/2 نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته خود از طریق سایت سازمان اقدام نمایند. اطلاعیه تکمیلی این سازمان در خصوص اعلام نتیجه اولیه، انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته و نحوه انتخاب رشته داوطلبان همزمان با اعلام نتایج اولیه در روز سه‌شنبه مورخ 95/3/25 در پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان منتشر خواهد شد.

روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور

انواع مسائل طراحی کارخانه (موارد کاربرد طرح ریزی)


به نام خدا



۱- تغییر طرح محصول

۲- اضافه کردن و تولید محصول جدید

۳- بزرگتر کردن یا کوچکتر کردن دپارتمانها

۴- تغییر مکان یک بخش

۵- افزودن یک بخش جدید

۶- جایگزینی و تعویض دستگاه‌های قدیمی

۷- تغییر در روش تولید

۸- کاهش هزینه

۹- طراحی و احداث یک کارخانه جدید

اعلام نتایج ارشد سراسری سال 1395


به نام خدا



مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور از انتشار نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد سال 95، در دهه سوم خرداد ماه خبر داد.حسین توکلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا اظهار داشت: نتایج آزمون کارشناسی ارشد سال 95 به صورت کارنامه تنظیم شده است.
وی گفت: کارنامه تمامی داوطلبان حاضر در جلسه آزمون کارشناسی ارشد سال 95، در دهه سوم خرداد ماه روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قرار می‌گیرد.
توکلی یادآور شد: آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 95 و اولین مرحله آزمون بیست و یکمین دوره المپیاد علمی دانشجویی در صبح و بعد از ظهر روزهای پنج شنبه، 16 و جمعه، 17 اردیبهشت ماه در 66 شهرستان و 148 حوزه امتحانی برگزار شد.

شوخی با یک مهندس صنایع!


به نام خدا



یه روز 6 تا مهندس صنایع با 6 تا مهندس شیمی با قطار میرن مسافرت. توی راهروی قطار یکی از مهندسهای شیمی یکی از مهندسهای صنایع رو می بینه و میگه " ما بالاخره نفهمیدیم شما چیکاره هستید؟" . مهندس صنایع میگه "ما کارهای زیادی بلدیم. ما یک قانون به اسم بهینه سازی داریم که میگه از حداقل منابع باید بیشترین استفاده را نمود. مثلاً ما الان 6 تایی با یک بلیط وارد شدیم" . مهندس شیمی میگه "چه جوری؟" . مهندس صنایع میگه "هنگامی که مسئول قطار اومد 6 تایی رفتیم تو دستشویی و وقتی در زد، یه بلیط از زیر در دستشویی دادیم". موقع برگشت از سفر مهندس شیمی به مهندس صنایع میگه "آقا این مهندسی صنایع خیلی آسونه. این دفعه ما هم یک بلیط دادیم". مهندس صنایع میگه" ما یک قانون دیگه به اسم بهبود مستمر هم داریم. ما این دفعه اصلاً بلیط ندادیم". مهندس شیمی میگه "چه جوری؟" مهندس صنایع میگه "می دونی اون موقع که 6 تایی رفته بودین توی دستشویی و بلیط رو از زیر در دادین، کی در دستشویی رو زده بود!!!!؟"......

طرح یا پروژه چیست؟


طرح چیست

طرح چیست



طرح یا پروژه ، ایده یا پیشنهادی است که به صورت مجموعه ای از کارها و عملیات مطرح می شود.

درباره پروژه تعریفی به شرح ذیل می توان عنوان نمود :

پروژه ، متشکل از فعالیتهای منطقی و مرتبط به یکدیگر است که زیر نظر یک مدیریت و ارگان اجرائی مشخص ، برای تامین هدف یا هدفهایی مشخص ، در چارچوب برنامه زمانی و بودجه از پیش تعیین شده ای اجرا می گردد .

به طور کلی ، هدفهای اصلی پروژه ها ، کیفیتها یا کمیتهایی هستند که اگر هم به طور مستقیم قابل سنجش و اندازه گیری نباشند ، مقدار یا کیفیت و چگونگی آنها ، هم قبل و هم بعد از اجرای پروژه ، از طریق سنجش و اندازه گیری متغیرها ، پدیده ها و شاخص ها ، به طور غیر مستقیم قابل اندازه گیری است . هدفهای فرعی یا مقاصد پروژه ، غالباً کمیتها و پدیده هایی هستند که به طور مستقیم قابل سنجش و اندازه گیری هستند و دسترسی به مقادیر آنها ، موجب تشخیص مقادیر هدفهای اصلی پروژه می شود .

پروژه را برحسب هزینه ، موضوع ، اندازه یا حجم و حیطه تاثیرگذاری آن ، به گروههای مختلفی تقسیم کرده اند . برخی از انواع پروژه ها عبارتند از :

* پروژه احداث و تجهیز کارخانه

* پروژه احداث و تجهیز یک بیمارستان

* پروژه ایجاد خط تولید یک محصول جدید

* پروژه تغییر تکنولوژی تولید یک محصول

* پروژه بازسازی و اصلاح تشکیلات اداری

* پروژه طراحی و ایجاد یک سیستم اطلاعاتی

* پروژه تحقیق و توسعه


هر پروژه ، یک دوره زندگی مشخص دارد . دوره زندگی پروژه ، از ابتدا تا انتها ، از مراحل قابل تشخیص و قابل تعریفی تشکیل شده است . در هریک از مراحل اجرای یک پروژه ، بنا بر موضوع ، نوع ، طبیعت و اندازه آن ، کارها و فعالیتهای گوناگونی انجام می شود. از این رو ، مراحل زندگی هر پروژه ، ممکن است با سایر پروژه ها متفاوت باشد .

هر پروژه در یک تقسیم بندی عمومی ، دارای مراحل بررسی ، تعریف ، طراحی ،ساخت یا اجرا، نصب و راه اندازی و بهره برداری و ارزیابی است .

 


دروه زندگی پروژه

مهندسین مشاور و پیمانکاران ، معمولاً مراحل بررسی و تعریف (امکان سنجی یا تهیه و ارزیابی پروژه ) را فاز یک ، مرحله طراحی را فاز دو و مراحل ساخت ، اجرا و نصب و راه اندازی را فاز سه می نامند .

آغاز ثبت نام عتبات دانشجویی دوره پانزدهم


به نام خدا



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک،نشست خبری پانزدهمین دوره عتبات دانشگاهیان با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید محمد رضا فقیهی رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان،معاونین و مسئولین ستاد،خبرنگاران و اصحاب رسانه در ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا فقیهی رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان ضمن ارائه گزارش اجمالی از چهاردهمین دوره عتبات دانشگاهیان گفت:چهاردهمین دوره عتبات دانشگاهیان از ۵ بهمن سال ۹۴ آغاز شد و تا ۹ اردیبهشت ماه ۹۵ ادامه یافت و در این مقطع زمانی بیش از ۱۱۸۰۰ نفر از دانشگاهیان سراسر کشور در قالب ۲۸۰ کاروان به عتبات عالیات اعزام شدند.

وی افزود:با همکاری بعثه مقام معظم رهبری،سازمان حج و زیارت و شرکت شمسا برنامه های مختلف مذهبی و فرهنگی از جمله زیارت ویژه در نجف شامل بازدید از بیت امام ره،کتابخانه آیت الله حکیم،مزار علامه امینی،برنامه نجف شناسی؛همایش احلی من العسل در کربلا،زیارت مزار حر و .. برگزار شد.

فقیهی گفت : در دوره قبل با همکاری بانک ملت ۵ هزار نفر از دانشگاهیان وام قرض الحسنه یک میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد دریافت کردند.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان از آغاز اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات ازاول مرداد ماه خبر داد و گفت: ثبت‌نام پانزدهمین مرحله اعزام دانشجویان به عتبات عالیات از روز دوشنبه ۱۰ لغایت ۲۵ خرداد ماه در سایت لبیک به نشانیwww.labbayk.ir انجام خواهد شد.قرعه کشی روز۲۹ خرداد ماه انجام می شود و برگزیدگان از سایت لبیک اعلام می شوند.

وی خاطر نشان کرد: برای دانشجویانی که به صورت هوایی به عتبات عالیات اعزام شوند وام قرض الحسنه یک میلیون و پانصد هزار تومانی و برای زائرینی که به صورت زمینی اعزام شوند همان وام یک میلیون تومانی در نظر گرفته شده است که بعد از نهایی شدن ثبت نام ، این تسهیلات در اختیار زائرین دانشگاهی قرار خواهد گرفت.

فقیهی ادامه داد:اعزام دانشجویان به عتبات عالیات از اول مرداد ماه آغاز و تا ۸ آبان ماه ادامه خواهد یافت که اعزام دانشجویان مصادف با ایام عرفه و محرم الحرام هم خواهد بود و در این مدت بیش از ۱۳ هزار نفر از دانشگاهیان سراسر کشور به عتبات عالیات اعزام خواهند شد.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت: با همکاری سازمان حج و زیارت، بعثه مقام معظم رهبری و شرکت شمسا هتل های مستقل برای زائرین دانشجو در شهرهای مقدس نجف اشرف و کربلای معلی در نظر گرفته شده است.

وی افزود:مهمترین ویژگی کاروان های عتبات دانشگاهیان جوان بودن، اخذ مجوز خروج از کشور توسط ستاد بدون وثیقه دانشجو، یکدست بودن کاروان ها از لحاظ سطح تحصیلات و برنامه های ویژه فرهنگی از قبل، حین و پس از سفر برای زائرین تدارک دیده شده است و در تلاشیم با اعزام خبرنگار، مداح و اعزام روحانی در هر کاروان، سفر معنوی خوبی را برای زائرین دانشجو رقم بزنیم.

فقیهی به برنامه های فرهنگی بعد از سفر هم اشاره کرد و گفت :تا دو سال بعد از سفر از طریق برگزاری همایش ها و جلسات بعد از سفر،اردوی زیارتی قم-جمکران، ارسال پیامک،ایمیل،مجله زمزم و در شبکه های مجازی هم با زائرین دانشگاهی در ارتباط هستیم.

به گفته وی اساتید،دانشجویان متاهل،دانشجویان دختر،پسران دانشجو و کارمندان دانشگاه ها می توانند جهت ثبت نام و اعزام به عتبات عالیات اقدام نمایند.

گفتنی است زائرین ۷ شب را در شهرهای مقدس کشور عراق اقامت خواهند داشت و در این مدت به زیارت اماکن مقدس شهرهای نجف اشرف، کربلای معلی و کاظمین خواهند پرداخت.همچنین در حد مقدور کاروان ها به شهر مقدس سامرا هم اعزام خواهند شد.





جهت ثبت نام بر روی لینک زیر ثبت نام کنید





133گام برای مهندس صنایع شدن


به نام خدا


با سلام خدمت شما

شما در این فایل با 133 گام مهندس صنایع آشنا می شوید



دریافت فایل



5 منشور مهم در پروژه


به نام خدا

- منشور پروژه

منشور پروژه می تواند به عنوان یک چراغ سبز جهت حرکت رو به جلوی پروژه در نظر گرفته شود. فعالیت های پروژه می توانند به محض اینکه منشور پروژه تهیه و تأیید گردید آغاز شوند. هدف این سند مشخص کردن دلایل و اهداف انجام پروژه، مواردی که در محدوده و یا خارج از محدوده هستند و مهم تر از همه بودجه پروژه و افرادی که اختیار هزینه کردن این منابع را دارند است.
منشور پروژه همچنین نقش یک نیروی ثبات دهنده را نیز بازی می کند. ممکن است تیم پروژه به این فکر باشد که بخش هایی از پروژه را نیمه کاره رها کرده و یا بخش هایی را حذف کند. این افکار و نظرات موجب ایجاد خزش محدوده بر اساس نظرات شخصی افراد می گردد. منشور پروژه می تواند به عنوان یک نقطه مرجع برای هدف اصلی پروژه باشد تا پروژه قربانی خزش محدوده نگردد.

- برنامه زمانبندی پروژه

برنامه زمانبندی پروژه سند مهم بعدی برای اجرای بهینه پروژه است. تعریف اصلی پروژه (یک تلاش موقت با یک شروع و پایان مشخص که برای رسیدن به اهداف یکه انجام می شود) درباره اهمیت برنامه زمانبندی صحبت می کند. برنامه زمانبندی زمان شروع و پایان پروژه را مشخص کرده و پروژه را به فازها و سپس فعالیت ها می شکند. به هر فعالیت زمان، منبع و وابستگی نسبت به فعالیت های دیگر تخصیص داده می شود. سپس این سند به عنوان خط مبنای مقایسه پیشرفت واقعی و برنامه ای مد نظر قرار می گیرد.

- گزارش وضعیت

بسیار مهم است که همه افراد از وضعیت پیشرفت فعالیت های پروژه آگاه باشند. بهترین راه برای این کار توزیع گزارش وضعیت پروژه است. یک گزارش وضعیت باید شامل جواب سوال های زیر باشد:
• پس از گزارش قبلی چه فعالیت هایی در پروژه به اتمام رسیده اند؟
• پس از این چه فعالیت هایی باید انجام شوند؟
• چه فعالیت هایی در انتظار به اتمام رسیدن هستند؟
• آیا پروژه به مورد خاصی نیاز دارد که درباره آن بحث شود؟
یک گزارش وضعیت پروژه نباید پیچیده بوده و باید به سادگی قابل فهم باشد. بهتر است که در گزارش از رنگ های معنی دار استفاده شود تا در یک نگاه اطلاعات اصلی را به خواننده منتقل کند. اگر یک مدیر اجرایی وضعیت بخشی از پروژه را سبز ببیند به آن زیاد فکر نخواهد کرد و وقت و انرژی خود را صرف بخش هایی از پروژه خواهد کرد که در گزارش دارای رنگ زرد یا قرمز هستند.

- فهرست ریسک ها

وظیفه شما به عنوان مدیر پروژه به اتمام رساندن پروژه است. اما همیشه نیروهایی در کار است که شما را از اتمام کار بازمی دارد. این نیروها به عنوان ریسک شناخته می شوند. این ریسک ها می تواند از بیمار شدن یک نیرو گرفته تا عدم ادامه همکاری یکی از تأمین کنندگان گسترده باشد.
شما باید این ریسک ها را به صورت نظم یافته جمع آوری کرده و از تبدیل شدن آنها به مشکلات بزرگ جلوگیری کنید. این ریسک ها را در فرم های ثبت ریسک بنویسید و بر اساس احتمال وقوع و تأثیر آنها بر پروژه دسته بندی کنید. سپس برای هر ریسک استراتژی پاسخ تدوین کرده تا حتی الامکان از وقوع آن جلوگیری کنید.

- برنامه ارتباطات

آخرین سندی که هر پروژه باید داشته باشد برنامه ارتباطات است. کارهای زیادی در طول اجرای پروژه انجام می شود و این بسیار سخت است که به یاد داشته باشید چه کسی از چه چیزی باید اطلاع داشته باشد و چه زمانی به اطلاعات نیاز دارد. یک برنامه ارتباطات فکر شده عدم هماهنگی ها را به حداقل رسانده و همه افراد را در سطح آگاهی مورد نظر نگه می دارد.




CIM و برنامه ‏ریزی فرایند به کمک کامپیوتر


به نام خدا

در اینجا بر روی فرایند ذخیره شده در کامپیوتر، تغییرات لازم صورت می‏گیرد تا کار ساده‏تر، اثربخش‏تر و سریعتر انجام شود؛ 2- CIM و سیستم‏های کنترل عده‏ی: NC روشهایی جهت کنترل ماشین و فرایندها ارائه‏ می‏دهد و خودش روش فرایند تولید نیست؛ 3- CIM و روباتها:در چنین سیستم‏هایی‏ انعطاف‏پذیری قابل توجهی وجود داشته،قابل‏ کاربرد در شرایط عدم اطمینان نیز هستند؛ 4- CIM و کنترل موجودی،کنترل موجودی‏ اولین فعالیتی بود که مکانیزه گشت لکن باتوجه‏ به ارتباط داده‏های مختلف،کلیه عملیات فروش، تولید،مالی و غیره را در برگرفت؛البته با این ایده‏ اصلی که«اطلاعات مشترک مورد استفاده کلیه‏ فعالیتها قرار گیرد». 5- CIM و نیروی انسانی:اگرچه CIM ها کاملا اتوماتیک هستند،لکن برای مدیریت،نگهداری‏ و تعمیرات،برنامه‏نویسی و سایر خدمات به‏ پرسنل نیز نیاز دارند؛

6- CIM و حمل‏ونقل مواد:در CIMS دو نوع‏ سیستم حمل‏ونقل اولیه و ثانویه مطرح است که‏ منجر به انعطاف‏پذیری بیشتر،استفاده بهینه از فضا،کاهش ضایعات حمل‏ونقل و غیره‏ می‏شوند، 7- CIM و کیفیت:در این دیدگاه کیفیت عبارت‏ است از تطابق مداوم با انتظارات مشتری باتوجه‏ به هرینه آن؛ 8- CIM و ارتباطات:ارتباطات عبارت است از انتقال داده بین اجزاء سیستم؛

در یک کارخانه برای اجرای CIMS در کنار داشتن حمایت کلیه دست‏اندرکاران،خصوصا مدیران و آموزش به کارگیری کامپیوتر و با در نظر گرفتن استراتژیها،رقابت،پیشینه‏های تجاری، فنی و انسانی مراحل زیر طی می‏شود:

برنامه‏ریزی درآوردن نیازها آماده‏سازی‏ محیطی اجرا پشتیبانی اجرای‏ موفقیت‏آمیز(بازگشت سرمایه بالا)

و البته مسلم است که در دنیای امروز CIM حرفهای زیادی برای گفتن دارد.

مقدمه

امروزه در سیستم‏های مدیریت تولید (MANUFACTURING MANAGEMENT SISTEMS) تکامل به منزله تلاش در جهت‏ یکپارچه‏سازی تجارت و سیستم‏های مدیریت با فعالیتهای مهندسی و سطح کارخانه است. (شکل 1)به عبارت دیگر سیستم‏های یکپارچه‏ تولیدی کامپیوتری می‏توانند به عنوان‏ عملکردهای مواد و اطلاعات مطرح باشند.در مثلث به تصویر کشیده شده در شکل(1)منظور از CAD طراحی به کمک کامپیوتر CAMṣ(COMPUTER AIDED DESIGN) تولید به کمک کامپیوتر (COMPUTER AIDED MANUFACTURICG) و CAE انجام‏ فعالیتهای مهندسی به کمک کامپیوتر (COMPUTER AIDED MANUFACTURING) است.

قتی که بحث تولید یک محصول پیش‏ می‏آید،می‏توان با کمک سیستم CAD آن را به روط مشخص ترسیم کرد.پس از آنکه شئی‏ مذکور کاملا از جنبه ریاضی در CAD تعریف‏ گردید، CAE به عنوان شبیه‏سازی‏کننده قطعات‏ متحرک و تحلیل‏گر تاثیر شوکها و بارهای‏ متفاوت ممکن عمل می‏کند.سپس در CAM اطلاعات موارد مختلف و خصوصیات مواد اولیه‏ به سیستم برنامه‏ریزی و تجارت (BUSINESS PLANNING SYS.) فرستاده می‏شود تا جهت‏ تهیه مواد اولیه مورد نیاز تولید اقدامات لازم‏ در پیش‏گرفته شود.

بنابراین CIMS نه تنها رابط فیزیکی بسیاری‏ از کامپیوترهای موجود در درون شرکت است، بلکه یک عملگر مدیریتی همه‏جانبه برای‏ داده‏ها،اطلاعات و به طور کلی شرکت از طریق‏ تشخیص ارتباط ما بین نواحی وابسته به یکدیگر و قرار دادن آنها در مسیر سوددهی است.در شکل(به تصویر صفحه مراجعه شود) (2)نشان داده شده است که با اضافه کردن‏ فعالیتهای تجاری به مجموعه CAD/CAM ،یک‏ CIMS باسیکل جریان کار نشان داده شده در شکل(3)خواهیم داشت.

 

(به تصویر صفحه مراجعه شود) به طور کلی فرایند به کارگیری CIMS به صورت ذیل طبقه‏بندی شده است:

*استفاده بیشتر از ماشین آلات؛ *کاهش نیروی کار مستقیم و غیرمستقیم؛ *کاهش زمان تحویل تولید؛ *پایین آمدن سطح موجودی در جریان؛ *انعطاف‏پذیری در برنامه‏ریزی؛ *کاهش ضایعات ناشی از حمل‏ونقل به مقدر قابل توجه؛ *بالا رفتن درجه قابلیت اطمینان محصولات؛ *قابلیت کارکرد تمام نور(24 ساعته).

در این مقاله در بخش دوم جایگاه کامپیوتر در این سیستم‏ها بررسی می‏شود.بخش سوم‏ رابطه بین CIMS و عملیات تجاری مختلف‏ مورد بررسی قرار می‏گیرد.از آنجا که در تدوین‏ این مقاله نگرش کاربردی بوده است.بخش‏ چهارم به اجرا و مراحل اجرای CIMS اختصاص‏ دارد.در بخش پنجم نیز به نتیجه‏گیری اختصاص‏ یافته است.

2-جایگاه کامپیوتر در یک CIMS

در سیستم‏های CIM کامپیوتر دارای دو خصوصیت قدرتمند است:

الف)انعطاف‏پذیری در برنامه‏ریزی موارد متغیر به صورت بی‏واسطه و مستقیم؛ ب)بهینه‏سازی لحظه‏به‏لحظه به صورت‏ بی‏واسطه و مستقیم.

این دو خصوصیت نه تنها برای اجزا سخت‏افزاری سیستم بلکه برای اجزا نرم‏افزاری‏ آن و نه تنها برای قسمتهای مختلف فعالیت تولید بلکه برای کلیه سیستم تولید است.

کامپیوتر در یک CIM فعالیتهای زیر را انجام‏ می‏دهد:

*کنترل ماشین؛این فعالیت غالبا با به کارگیری‏ CNC صورت می‏گیرد؛ *کنترل عددی مستقیم (DNC) ؛ *کنترل تولید؛در منطقه بارگزاری و باربرداری‏ یک واحد ورود اطلاعات (DATA ENTRY UNIT) یا به عبارتی یک DEU برای برقراری‏ ارتباط ما بین کامپیوتر و اپراتور قرار داده شده‏ است. *کنترل ترافیک؛کنترل ترافیک از طریق‏ کلیدهایی که در نقاط انشعابی و نقاط مستهلک‏ شده واقعند صورت می‏گیرد؛ *کنترل رفت‏وآمدها (SHUTILE CONTROL) ؛هر سیستم رفت‏وآمد باید با  سیستم‏های یکپارچه تولید کامپیوتری هم‏ رابط فیزیکی کامپیوترهای موجود در شرکت است و هم ارتباطات سود بخش‏تری‏ بین نواحی وابسته ایجاد می‏کند.

سیستم حمل‏ونقل سازگار بوده با عملکرد ماشینهای مربوطه تطابق زمانی داشته باشد؛ *نظارت بر سیستم حمل‏ونقل؛ *کنترل ابزار؛این فعالیت به معنی دنبال کردن‏ رد ابزارآلات در هر ایستگاه و نظارت بر طول‏ عمر ابزارهاست؛ *نظارت و گزارش‏دهی از سیستم عملکرد.

3- CIMS و عملیات تجاری

در این بخش جایگاه عوامل تجاری مختلف‏ در CIMS مورد بررسی مختصر قرار می‏گیرد. عوامل تجاری بررسی شده عبارتند از:

3-1)برنامه‏ریزی فرایند به کمک کامپیوتر (COMPUTER AIDED PROCESS PLANNING) یا CAPP ؛ 3-2)سیستم‏های کنترل عددی‏ (NUMERICAL CONTROL SYS.) ؛ 3-3)روباتها (ROBOTICS) ؛ 3-4)کنترل موجودی (INVENTORY CONTROL) ؛ 3-5)نیروی کار (HAMAN LABOUR) ؛ 3-6)حمل‏ونقل مواد (MATERIAL HANDLING) ؛ 3-7)کیفیت (QUALITY) ؛ 3-8)ارتباطات (COMMUNICATIONS) .

اکنون به شرح یکایک این فاکتورها پرداخته‏ می‏شود. 3-1برنامه‏ریزی فرایند به کمک کامپیوتر

برای ساده‏سازی فعالیت برنامه‏ریزی فرایند و انجام این فعالیت به صورت کارآتر و موثرتر می‏توان از کامپیوتر کمک گرفت.برنامه‏ریز از طریق CAPP می‏تواند برنامه‏ها مناسب را انتخاب کرده،تغییرات لازم را-بسته به نیاز-بر روی آن انجام دهد.بنابراین‏جایگاه CAPP -با هدف بالا بردن بهره‏وری-ضرورتا ما بین CAD و CAM و مرتبط با تکنولوژی گروهی (GROUP TECHNOLOGY) یا به عبارتی GT است. CAPP همچنین به عنوان پرازشگر و ساده‏کننده‏ پرونده‏های عملکردهای مدیریتی به کار می‏رود و جوانب دفتری کار برنامه‏ریزی فرایند را سریعتر پیش می‏برد و البته کارآتر.به طور کلی در برنامه‏ریزی فرایند تعاریف قطعات،فرایندهای‏ تولید،ماشین‏آلات و...به سیستم کامپیوتری وارد می‏شود و سیستم برنامه فرایند جدیدی را به عنوان خروجی ارائه می‏دهد.این برنامه ربطی‏ به برنامه‏های اولیه نداشته و از نظر تئوریک، پیشینه برنامه‏ها محدود نمی‏شود.

به کارگیری CAPP فواید بسیاری دارد؛ من‏جمله آنکه به تولیدکننده کمک می‏کند با استفاده بهتر از تجهیزات سرمایه‏ای خود،کاهش‏ هزینه‏های تولید و زمانهای تحویل را نیز به همراه‏ داشته باشد.لازم به ذکر است که در محیطی که‏ CAM کاملا به کار گرفته شده است،فرایندهای(به تصویر صفحه مراجعه شود) تولید اتوماتیک در حال جریان می‏تواند بخشی از CIM محسوب شوند که در آنها تمامی طرحها و فعالیتهای تولید با سیستمهای کامپیوتری‏ مرتبطند.

3-2 CIM و سیستم‏های کنترل عددی

در محیط CIM ،سیستم‏های اتوماتیک قابل‏ برنامه‏ریزی روشهایی برای تعدیل سرمایه‏های‏ اطلاعاتی و سرمایه‏های ثابت شرکت تولیدی‏ ارائه می‏دهند.

امروزه قابلیت درک تغییرات روی داده در تولید برای همه سطوح مدیریت حائز اهمیت‏ است.بدین منظور لازم است اطلاعات دقیق و به‏ موقع از فرایندهای تولید جاری و استانداردهای‏ صننعتی و شرکتی به کار گرفته شده در رابطه با داده‏ها و تکنولوژی در دسترس باشند.هم‏ استانداردها و هم اطلاعات(کیفیت و در دسترس‏ بودن آنها)نکات کلیدی سیستم‏های NC موفق‏ هستند.اساس مدیریت منابع اطلاعاتی لازم‏ برای پشتیبانی از محیط CIM در شکل(4)نشان‏ داده شده است.

به طور کلی منظور از کنترل عددی،کنترل‏ فرایندها با به کارگیری ارقام و نمادهاست.این‏ نکته بسیار حائز اهمیت است که NC روشهایی‏ برای کنترل ماشینها و فرایندها ارائه می‏دهد و به خودی خود روش فرایند تولید نیست.در این‏ راستا-منظور روش فرایند تولید است- CNC ها، DNC ها،سنسورها،و اتوماسیون‏ انعطاف‏پذیر (FLEXIBLE AUTOMATION) به کار گرفته شده‏اند.

انعطاف‏پذیری مورد انتظار اتوماسیون قابل‏ برنامه‏ریزی سطح کارخانه،از برنامه‏ریزی‏ استراتژیک حاصل می‏شود.درحالی‏که‏ سیستم‏های اتوماتیک با حد اعلای پتانسیل‏ خودکار می‏کنند،مدیریت بحران-قاعده‏ای که‏ در بسیاری از واحدهای تولیدی وجود دارد



مدیریت علمی(تیلور)


به نام خدا


اصول مدیریت تیلور


مدیریت در عمل قدمتی به اندازه تاریخ بشریت دارد ولی آنچه امروز به عنوان علم مدیریت شناخته می شود. پس از "انقلاب صنعتی" وبا استفاده از ماشین در عملیات تولید و بروزتغییرات عمده در نظام تولیدی و اقتصادی و تکنولوژیکی جهان نظیر تولید انبوه و جدا شدن مدیر و مالک ازهم توسط فردی به نام "فردریک وینسلو تیلور" (1915-1856) مطرح شد.

مدیریت علمی بنیان گذار : فردریک ونیسلوتیلور متولد : شهر فیلادلفیا آمریکا

بقیه در ادامه مطلب
 
ادامه مطلب ...