ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
به نام خدا
مقاله نویسی از ابتدا تا زمانی که مقاله چاپ برسد، شامل 5 مرحله اساسی زیر است:
مرحله اول: پژوهش و طراحی مقاله
مرحله دوم: نگارش مقاله
مرحله سوم: انتخاب مجله و ویرایش مقاله
مرحله چهارم: ارسال مقاله
مرحله پنجم: فرآیند داوری و بازنگری مقاله
در قدم اول باید دادههای خام مقاله را فراهم کرد که مواد خام
مقاله از دل پژوهش علمی استخراج میشود. یک پژوهش ممکن است یافتههای
متعددی داشته باشد. مثلا یک تحقیق در مورد عوامل موثر بر میزان تمایل افراد
جامعه به کسب مدارج بالای علمی ممکن است یافتههای مختلفی در زمینه مسایل
اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشد. اما یک مقاله باید فقط و فقط یک
ایده مشخص و محدود داشته باشد. این اولین قدم در طراحی مقاله است. یعنی
مشخص کنیم که این مقاله در یک جمله چه حرف جدیدی را به متخصصین یک حوزه
نظری خاص ارائه میکند که این متخصصین این مطلب را تاکنون نمیدانستهاند.
مثلا ممکن است مقاله ما به «اساتید جامعهشناسی آموزش» این مطلب را بیان
کند که «میزان اقبال عمومی به فراگیری سطوح علمی بالاتر رابطهای معنیداری
با نقش پژوهش در حل مشکلات جامعه ندارد.» این یافته (با فرض اینکه جدید
است) یکی از تئوریهای رایج جامعهشناسی آموزش که میگوید« بین نیاز جامعه
به توسعه مبتنی بر دانش و اقبال عمومی به فراگیری دانش همبستگی وجود دارد»
را به چالش میکشد. همانطور که در این مثال دیدیم، مقاله ما ممکن است تنها
بخشی از تحقیق ما را در بر گیرد. اما قطعا یک یافته خیلی ارزشمند را شامل
میشود که برای متخصصین حوزه تحقیقاتی ما جدید و مهم به شمار میآید.
همچنین مشخص است که این یافته ما چگونه یافتههای قبلی متخصصین این حوزه را
نقد، تکمیل و یا بهبود میبخشد. خوب پس اگر به سه سوال زیر پاسخ دهیم،
عملا مقاله خودمان را طراحی کردهایم.
1.سوال اساسی مقاله ما چیست؟ چه ادعایی میخواهیم بکنیم؟ (ایده مقاله)
2.چگونه این سوال را میخواهیم پاسخ بدهیم؟ (متدولوژی مقاله)
3.پاسخ دادن به این سوال چگونه یافتههای متخصصین حوزه تخصصی ما را نقد، تکمیل و یا بهبود میبخشد؟ (نوآوری مقاله)
وقتی
که طراحی مقاله مشخص شد(پاسخ به سه سوال بالا)، باید مقاله را بر اساس
ساختار استانداردی که دارد بنویسیم. ساختار استاندارد مقاله شامل چکیده،
مقدمه، مرور ادبیات، متدولوژی، یافتهها و تحلیل و بالاخره بحث و
نتیجهگیری است. همه این بخشهای مقاله باید حول این سه سوال اساسی مقاله
نوشته شود. عملا هیچ مطلبی در مقاله نباید ذکر شود مگر اینکه مرتبط با این
سه سوال اساسی باشد. چکیده قرار است که خلاصه کل مقاله باشد. در مقدمه ایده
اساسی مقاله و ضرورت پاسخ به آن را بیان میکنیم. در مرور ادبیات کارهای
مرتبط قبلی در خصوص ایده اصلی مقاله را بررسی میکنیم و مبانی لازم برای
مقاله خودمان را استخراج میکنیم. در بخش متدولوژی، نحوه پاسخ به سوال
اساسی مقاله را تشریح میکنیم. در بخش یافتهها و تحلیل، نتایج مرتبط به
دست آمده از تحقیق را که به ما کمک میکنند پاسخ مقاله را بیابیم، بیان
میکنیم. و بالاخره در بخش بحث و نتیجهگیری توضیح میدهیم که یافتههای ما
چه پاسخی را به سوال مقاله داده و این پاسخ چگونه یافتههای قبلی در این
زمینه را نقد، تکمیل و یا اصلاح میکند. وقتی که محتوای خام مقاله را
نوشتیم، باید مجلهای را که میخواهیم مقالهمان را به آن ارسال کنیم
انتخاب کنیم. این مجله باید به نحوی انتخاب شود که موضوع مقاله ما جزء حوزه
تخصصی مورد پوشش آن مجله باشد. علاوه بر این، سطح مجله نباید خیلی بالاتر
یا پایینتر از سطح مفاله کیفی ما باشد. ملاحظات دیگری مانند گرایشهای
نظری و متدولوژیکی مجله میتواند به انتخاب مجله کمک کند. مثلا بعضی از
مجلات بیشتر تمایل دارند که مقالات کمی را چاپ کنند تا مقالاتی که از
روشهای تحقیقی کیفی استفاده کردهاند. وقتی مجله را انتخاب کردیم، باید به
دقت ضوابطی را که مجله برای نگارش مقاله (چه محتوا و چه مسائل ظاهری) نیاز
دارد را اعمال کنیم. در این مرحله، در کنار ویرایش مقاله (از نظر املایی و
انشایی)، باید ضوابط نگارش مقاله (مانند نحوه ارجاع دهی، صفحهآرایی،
فونتها و ...) را مو به مو اعمال کنیم.
وقتی که
از اعمال تمامی ضوابط نگارش مقاله مطمئن شدیم، مقالهمان را به مجله ارسال
میکنیم. فرآیند ارسال شامل نگارش نامه ارسال مقاله به سردبیر، ارائه
اطلاعت مربوط به نویسندگان و سایر اطلاعات لازم( مانند نداشتن تضاد منافع ،
رعایت اصول اخلاقی و...) است. این مرحله بعضا از طریق ارسال مطالب به صورت
ایمیل یا به صورت ارسال مطالب از طریق وبسایت مجله صورت میگیرد. از
زمانی که مقالهمان را به مجله ارسال میکنیم، فرآیند داوری مقاله شروع
میشود. بسته به تصمیمی که توسط سردبیر مجله و داوران مجله در مورد مقاله
ما گرفته می شود، ممکن است که لازم باشد این مرحله را چندین بار تکرار
کنیم. مقاله ممکن است در این مسیر مردود شود، مشروط شود، یا اینکه پذیرفته
شود.
به نام خدا
شاید بتوان گفت که مدل رقابتی پورتر، مشهورترین و کارآمدترین مدل تدوین
استراتژی است. این مدل بر شرایط رقابتی و حساسیت بالا نسبت به ورود و خروج
رقبای بالقوه به بازار و ارتباط بین نیروهای مؤثر بر عملکرد رقابتی سازمان
تأکید دارد. اساس تدوین استراتژی، سازگار بر رقابت است.
بطور کلی وضعیت رقابت برای یک سازمان مبتنی بر پنج نیروی اساسی است.
چشم و هم چشمی بین سازمانهای رقیب
تهدیدات ناشی از ورود یا رونق گرفتن محصولات جایگزین در بازار
تهدیدات ناشی از ورود رقبای جدید و تلاش برای پیشی گرفتن از یکدیگر در قلمرو صنعت مورد نظر
قدرت تآمین کنندگان در تحمیل خواسته های خود به شرکت
قدرت خریداران در تحمیل خواسته های خود به شرکت
قدرت
جمعی این نیروها، ظرفیت سودآوری نهایی یک تجارت را معین می کند. در صنعتی
که از نظر اقتصاددانان کاملاً رقابتی تلقی می شود، موفقیت آسان است. اما
این گونه ساختار صنعتی برای سودآوری بلند مدت بدترین چشم انداز را دارد.
به نام خدا
شب جمعه اوّل ماه رجب را لیلة الرَّغائب میگویند و از برای آن عملی از حضرت رسول صَلَّی اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله وارد شده با فضیلت بسیار که سیّد در اقبال و علاّمه در اجازه بنی زهره نقل کردهاند از جمله فضیلت او آنکه گناهان بسیار بسبب او آمرزیده شود و آنکه هر که این نماز را بگذارد چون شب اوّل قبر او شود، حقّ تعالی بفرستد ثواب این نماز را بسوی او به نیکوتر صورتی با روی گشاده و درخشان و زبان فصیح پس با وی گوید ای حبیب من! بشارت باد تو را که نجات یافتی از هر شدّت و سختی گوید تو کیستی؟ بخدا سوگند که من روئی بهتر از روی تو ندیدم و کلامی شیرینتر از کلام تو نشنیدهام و بوئی بهتر از بوی تو نبوئیدم.
گوید من ثواب آن نمازم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال بجا آوردی؛ امشب بنزد تو آمدم تا حقّ تو را ادا کنم و مونس تنهائی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود من سایه بر سر تو خواهم افکند در عرصه قیامت پس خوشحال باش که خیر هرگز از تو معدوم نخواهد شد.
وکیفیت آن چنان است که روز پنجشنبه اوّل آن ماه را روزه میداری چون شب جمعه داخل شود ما بین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز میگذاری هر دو رکعت به یک سلام و در هر رکعت از آن یک مرتبه حمد و سه مرتبه اِنّا اَنْزَلْناهُ و دوازده مرتبه قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ میخوانی و چون فارغ شدی از نماز هفتاد مرتبه میگوئی« اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الاُْمِّیِّ وَعَلی آلِهِ» پس به سجده می روی و هفتاد مرتبه میگوئی:« سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» پس سر ازسجده برمیداری وهفتاد مرتبه میگوئی«رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ اِنَّکَ اَنْتَ الْعَلِیُّ الاَعْظَمُ» پس باز به سجده میروی و هفتاد مرتبه میگوئی:« سُبُّوحٌ قُدّوُسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» پس حاجت خود را میطلبی که انشاءالله برآورده خواهد شد.
به نام خدا
کنترل فرآیند آماری
STATISTICAL PROCESS CONTROL (SPC)
اگر قرار باشد یک محصول مشخصات مورد نظر مشتری را دارا باشد آنگاه این محصول باید بوسیله یک فرایند پایدار یا تکرارپذیر تولید گردد.
به عبارت دیگر
فرآیند تولید باید از تغییرپذیری کمی در حول مقدار هدف یا
ابعاد اسمی(Nominal Dimensions) مشخصات کیفی محصول یا خدمت برخوردار باشد.
کنترل فرآیند آماری مجموعه ای قدرتمند و توانا از ابزار حل مشکل است که در ایجاد ثبات در فرآیند و بهبود کارآیی از طریق کاهش تغییرپذیری مفید واقع می گردد
در هر فرآیند مقدار خاصی تغییرپذیری به طور ذاتی وجود دارد.
این تغییرپذیری ذاتی در اثر انباشته شدن مجموعه زیادی از انحراقات کوچک و غیرقابل اجتناب به وجود می آید.
منابع ایجاد تغییرپذیری در فرآیند که شامل انحرافات تصادفی نیست را انحرافات با دلیل(Assignable Causes) نامند
ابزار هفتگانه SPC
The Magnificent Seven
1-هیستوگرام
2-برگه کنترل
3-نمودار پارتو
4-نمودار علت ومعلول
5-نمودار تمرکز نقصها
6-نمودار پراکندگی
7-نمودار کنترل
کنترل کردن یک کیفیت به زبان آماری
1-توزیع، طبیعی(نرمال) باشد
2-مرکزیت آن منطبق بر هدف باشد
3-پراکندگی توزیع کم باشد